Bir Hikâyeci Olarak Cahit Zarifoğlu

(Bir Hikâyeci Olarak Cahit Zarifoğlu; Umran Dergisi, Sayı 178, Haziran 2009, sf.83)

“Bütün büyük ânlar yalnızlıktan yontuldu.”

( İns / Sf.37)


Bir şairin hikâyelerini masaya yatırmak gayesiyle çıktım yola. Hikâyelerinde de, aynı şiirlerinde olduğu gibi, bilgece cümleleriyle düşündürdü beni. Evet Zarifoğlu bir şair. Çocuk edebiyatından romana, senaryoya kçadar birçok türde eser vermiş olmasına rağmen her zaman şair olarak yad edilmesinin iki büyük sebebi olabilir: Ya nesir sahasındaki eserleri kıymetsiz yahut şiir sahasında o kadar güçlü ki diğer eserlerini örtüyor. Bana göre ikisinde de doğruluk payı var. İyi bir nesir yazarı, haliyle iyi bir hikâyeci olarak kabul görülmese de, kimsenin hikâyelerini şu âna kadar adam akıllı tahlil etmek teşebbüsünde bulunmaması beni tek hikâye kitabı olan İns’i okumak için teşvik edici oldu.
Bir söyleşisinde muhtelif türler üzerinde çalışmanın yenileyici tesir yaptığını söyleyen Zarifoğlu’nun kaleminden geçen hikâyeler ancak incecik bir kitap oluşturacak kadar. Kitaba adını veren İns, kitabın içindeki altı hikâyenin içinden en çarpıcı olanı; yani kitabın ismi isabetli olmuş.

Yukarıda hikâyelerinin, şiirlerinde olduğu gibi düşündürücü cümleler ihtiva ettiğini söylemiştik. Şiire çok güzel adapte olan bu cümleler hikâyelerin gerçekçiliği için ekseriyetle tehlike arz eder. Meselâ “Herşey bir şeyin hemen yanından geliyor, onu bütünlüyordu. Herşey bir tek şeyin bir parçasıydı. Nereye bakılsa hep tek şey görünüyordu.” (İns / Sf.12). Ne yazık ki Zarifoğlu’nun bu cümleleri bütünün içinde eritebildiğini söyleyemeyiz.

 AŞAĞIDAKİ BAĞLANTIDAN YAZININ DEVAMINI OKUYABİLİR VEYA YAZIYI İNDİREBİLİRSİNİZ:

1 yorum :

Fatma dedi ki...

Merhaba, İns kitabını ben de satın almak istiyorum ancak hiç bir yerde bulamadım nette onu satın alabileceğim bir site linki verebilir misiniz? Ya da kargo ile getirtebileceğim kitapçı telefon numarası?