Klasik Şiire İlk Adım

(Klasik Şiire İlk Adım; Ayraç Dergisi, Sayı 16, Şubat 2011, sf.22-23)


Şerh kelimesinin lugât manâsı “açmak”tır. Metin şerhi dediğimiz kavram da “edebî bir eserin yorumlanması” anlamına gelir. Tahlil dediğimiz mefhum, şerhteki gibi bilgilendirmeyle kalmayıp daha fazlasını yapmayı işaret eder. Meselâ metnin dilinden, sanatından; sanatçının hayâl dünyasından; eserin yazılmış olduğu zaman diliminde var olan toplumla alâkasından bahsetmek tahlil adını verdiğimiz kavrama dâhildir. Hasılı metin tahlili demek, bir eseri veya metni enine boyuna tetkik etmek manâsına gelir.


Metin tahlili ve şiir arasındaki ilişkiye gelirsek… Necip Fazıl Kısakürek Poetikasında şu tesbitlerde bulunmuştur: “İlim, mutlak hakikati, polis tavrıyla arar. Beldesi, mahallesi, karakolu, nöbet kulübesi, geçtiği sokaklar, çaldığı kapılar, iş bölümü, vazifesi, vakti, imkânları, hülâsa bütün zaman ve mekân ölçüleriyle tabak gibi açık ve meydandadır. Ya şiir? O, mutlak hakikati bir hırsız gibi arar. Hiçbir şeyi belli değildir, hatta ismi ve cismi bile… Karanlık gibi, şeffaf camlardan sızacak; dumanların asansörüne binip bacalardan inecek, nefes alınca kapılardan sığmayacak, nefes verince de anahtar deliklerinden süzülüverecektir.” dedikten sonra şöyle özetler, “Biri mesuliyetli bir tahlil, öbürü mesuliyetsiz bir terkip”. Metin tahlilinin bir ilim olduğunu göz önüne aldığımızda, onun şiirle olan münasebetini Necip Fazıl’ın polis-hırsız tabirleriyle tanımlamak isabetli olacaktır.

AŞAĞIDAKİ BAĞLANTIDAN YAZININ DEVAMINI OKUYABİLİR VEYA YAZIYI İNDİREBİLİRSİNİZ:

1 yorum :

suyunbasinda dedi ki...

beğendim ekrem... üslubunun oturmuş olması ve seni ortaya koyması bir yazarın yazı yazarken hep imrenebileceği bir hususiyet olması bakımından sende ziyadesiyle mevcut. niyaz ederim ki kalemindeki muteber özellikler artar ve seni kalıcı eserler bırakan bir isim olarak görme mutluluğuna ulaşırız vesselam...