Gazetecilik sektöründe bir
haberin niteliği 5n1k formülüyle sorgulanır. Haber kavramını geniş manasıyla
ele alıp “bir taraftan diğer tarafa iletilen bir metin” anlamında
düşündüğümüzde “Ne? Nerede? Ne zaman? Nasıl? Neden? Kim?” suallerinden
müteşekkil bu formülü genelde edebî metinlere, özelde ise şiire tatbik etme
imkânı doğar. Mezkûr sorulardan “nerede”, “ne zaman”, “neden” ve “kim”, şiirin
edebiyat tarihi içindeki konumunu belirlemeye müteveccih; “ne” ve “nasıl”
soruları doğrudan şiire yönelik sorulardır. Bu ikisinden “ne” şiirin
muhtevasına, “nasıl” ise üslubuna müteallik sualler olup şiirin sanat cihetini
bulmamıza yarayan “nasıl?” sorusudur. İşte şiirin nasıllığını tayin ve tesbit
etmek gayesiyle icat edilen ilim dalına belâgat adını veriyoruz. Bizim de bu
yazımızda mevzubahis edeceğimiz edebî sanatlar[1];
me’anî, beyan ve bedî olmak üzere üç ana bölümden teşekkül eden belâgat ilminin
bedî kısmında yer almakta ve adından da anlaşılacağı üzere şiirin sanat
tarafıyla ilgili bir konu olması hasebiyle şiire sanat değeri kazandırma işlevi
taşımaktadır.
Edebi sanatlar tabiri, herkeste
farklı tedailer uyandırabilir. Genel kanı, bu sanatların klasik şiirle ilgili
olduğu yönündedir. Bunun nedeni; edebî sanatların bir bilim olarak
edebiyatçıların gündemine XIX.asrın ikinci yarısında girmesi, başlangıçta Arap
ve Fars edebiyatlarındaki terminolojinin doğrudan Türkçe metinlere uygulanması
ve bu anlayışın uzantısı olarak sonraki çalışmalarda da edebî sanatların
uygulama alanı olarak yalnızca klasik şiirin görülmesidir. Günümüz şiiri
“mevzun ve mukaffa” olma özelliğini yitirdiğinden, yani ölçü ve kafiye rafa
kaldırıldığından, sanki edebî sanatlar da işlevini kaybetmiş gibi bir algı hâkimdir.
Halbuki bizatihi şiir olmasından ötürü, gerek İslâmiyet öncesi Türk şiirinde,
gerekse modern Türk şiirinde edebî sanatların mevcudiyeti söz konusudur. Bunun yanı sıra eski-yeni, klasik-modern
şiiri kesin çizgilerle ayırmak mümkün olmadığı gibi aynı sanatların farklı
yüzyıllarda kullanıldığı yadsınamaz. Her biri üzerinde müstakil çalışmalar
yapılacak kadar geniş ve teferruatlı konular olan edebî sanatların mahiyeti
etraflıca irdelendiğinde, başlangıcından günümüze kadar tüm şiirlerdeki varlığı
rahatlıkla görülebilir.
AŞAĞIDAKİ BAĞLANTIDAN YAZININ DEVAMINI OKUYABİLİR VEYA YAZIYI İNDİREBİLİRSİNİZ:
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder